Könsfördelning i symfoniorkestrar - igen - och lite till

Jag har fått en kommentar till mitt tidigare inlägg ang könsfördelningen i Wiens symfoniorkester. Jag är lite osäker på om inlägget är ironiskt för det är mycket tydligt vad som pågår i Wien - det fick jag klart för mig när jag földe de länkar jag fått i kommentarerna.

För det är helt klart att det pågår en aktiv diskriminering av kvinnor i den orkestern med syfte att anta så få kvinnor som möjligt till orkestern. Jo harpist förstås det får gärna vara en kvinna!

Läs själva på http://www.osborne-conant.org/posts/blind.htm

Detta kan jämför med Sveriges radios högkvalitativa symfoniorkester som jag också kommenterat i tidigare inlägg där kvinnorna är så många att de inte går att räkna!

Så jag kommer även detta nyår att helt bojkotta Nyårskonserten från Wien och uppmanar alla andra att göra detsamma!!

Man kan också välja ett orkesterfritt alternativ och lyssna och titta på VM-finalen i Sweet Adeline-körsång i söndags natt där den enda svenska deltagaren blev 5:a!! Grattis alla kvinnor i kören!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback