Tankar under nyårskonserten från Wien

På nyårsdagen visade SvT som vanligt en klassisk nyårkonsert från Wien. Fantastisk musik - framförallt ett suveränt framförande av Donauvalsen men ouvertyren till Figaros bröllop var heller inte fel!

Men jag stördes av en sak. Efter ett noggrant studium av bilderna på symfoniorkestern kom jag fram till sammanlagt fyra (4) kvinnliga orkestermedlemmar. Hur kommer detta sig?

Det har inte med musikalisk förmåga och talang att göra eftersom fördelning av sångare i alla musikformer är betydlig mera jämn mellan könen.

Men så fort det kommer ett instrument mellan personen och prestationen så blir det väldigt få kvinnor kvar åtminstone i västvärldens professionella musik. Var finns glasväggen/glastaket?

Var finns de manliga strukturerna? Här finns något jag inte förstår: pojkar blev tidigare mer eller mindre trakasserade av kompisar för sitt musikintresse - om det utövades med instrument. Jag var inte medveten om ett motsvarande problem för flickor i kamratkretsen. Om det är så här fortfarande - varför dominerar männen den instrumentala musiken?