Tankar under nyårskonserten från Wien

På nyårsdagen visade SvT som vanligt en klassisk nyårkonsert från Wien. Fantastisk musik - framförallt ett suveränt framförande av Donauvalsen men ouvertyren till Figaros bröllop var heller inte fel!

Men jag stördes av en sak. Efter ett noggrant studium av bilderna på symfoniorkestern kom jag fram till sammanlagt fyra (4) kvinnliga orkestermedlemmar. Hur kommer detta sig?

Det har inte med musikalisk förmåga och talang att göra eftersom fördelning av sångare i alla musikformer är betydlig mera jämn mellan könen.

Men så fort det kommer ett instrument mellan personen och prestationen så blir det väldigt få kvinnor kvar åtminstone i västvärldens professionella musik. Var finns glasväggen/glastaket?

Var finns de manliga strukturerna? Här finns något jag inte förstår: pojkar blev tidigare mer eller mindre trakasserade av kompisar för sitt musikintresse - om det utövades med instrument. Jag var inte medveten om ett motsvarande problem för flickor i kamratkretsen. Om det är så här fortfarande - varför dominerar männen den instrumentala musiken?

Kommentarer
Postat av: Lena Kronberg

OKEJ!

Det borde jag ha förstått...
Herr K.
Du var minsann ingen flitig bloggare.

Jag vet inte om jag sagt det, men dina ungar är två oerhört lyckade exemplar. De är inte bara vackra, roliga och trevliga, de är osedvanligt smarta.
Jag är imponerad!
Och stolt. Hoppas det är ett släktdrag...

Frågan är om du någonsin kommer att läsa detta.
Du verkar som sagt inte vara så aktiv här...

Ska meddela fröken MK att du har en kommentar här.

2006-04-01 @ 16:15:34
Postat av: suzanne christiansen

Vad intressant.
Undrar vem du kan vara bakom pseudonymen??
Nån jag känner?

2006-04-03 @ 11:48:46
Postat av: Lena Kronberg

Grattis som sagt, du har ju fyllt år idag, jag sms:ade dig, men vet inte om det gick fram.
Och inte vet jag om du läser detta. Jag får nog gå in på det nya studentpartiets hemsida och via dess ledning framföra mina gratulationer...

2006-04-25 @ 22:25:54
Postat av: chrysanthemis

Rent fysiologiskt, antar jag. En man kan inte ersätta en kvinna när det gäller att fylla en sopran- eller altstämma. Detta förklarar också den extremt sneda könsfördelningen i en manskör.

2008-11-10 @ 12:55:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback