Ateism en trosuppfattning - jodå!

Intressant kommentar till mitt förra inlägg - även om den var väntad.

Jo jag hävdar att ateism är en tro - som jag delar. En uppfattning att det inte finns en eller flera gudar bakom världsalltets uppbyggnad och som styr våra liv.

Jag ser det som en rimlig tro eftersom det inte finns några bevis för gudens/gudarnas existens. Men det finns ju inga heltäckande bevis för motsatsen heller! Så jag aktar mig för att idiotförklara troende - så länge de inte tvingar andra att följa religiöst grundade regler eller förföljer de som inte gör det.

Så min roll som borgerlig vigselförrättare bygger på en strikt neutralitet i frågor om all slags tro - inget utrymme för någon åsikt ges här. Fokus hålls på parets vilja att leva tillsammans i en reglerad form med möjlighet att manifestera kärlek, förtroende, glädje och högtid på olika sätt.

Observera att de som väljer en borgerlig vigselceremoni kan vara djupt troende - men med en oförenlig trosuppfattning!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback